
Uuring: TikTok mõjutab järjest enam eestlaste toidulauda
PRESSITEADE 04.08.2025
Uuring: TikTok mõjutab järjest enam eestlaste toidulauda
Eestlaste snäkkimisharjumusi kujundavad aina enam üleilmsed trendid, hinnatundlikkus ja muutuvad maitse-eelistused, selgub Prisma tellitud ja Socio Uuringukeskuse läbi viidud uuringust. Snäkieelistuste edetabeli tipust leiab jätkuvalt kartulikrõpsud, kuid nende kõrvale on jõudmas ka tervislikumad alternatiivid. Tarbijate keerulist majandusolukorda arvestades langetab Prisma enam kui 100 snäkitoote hindu, alates aprillist on Prisma toonud alla enam kui 2000 toote hinnad.
Viimaste aastate jooksul on Eesti inimeste snäkkimisharjumustes näha aina enam sotsiaalmeedia mõju, misjuures on eriti selgelt tunda TikToki kasvavat võimu. Prisma kategooriajuht Natalja Saveljeva tõi välja, et näiteks oli eelmisel aastal märgata suurt hüpet PepsiCo Flamin' Hot Cheetos ja Doritos krõpsude müügis, kui need sotsiaalmeediaplatvormil rohkem tähelepanu said. Tänavu on TikToki toel menukaks muutunud True Dates ja Dave & Jon'si maitsestatud datlid. “Kuigi sotsiaalmeedia võib toodetele rohkem nähtavust tuua ja uudishimu tekitada, ei tähenda see alati pikaajalist mõju müügile,” sõnas ta. “Eestis on trendide mõju pigem lühiajaline ja pisteline. Selleks, et pidevalt eelistatud valikute seas püsida, tuleb pakkuda taskukohast hinda, traditsioonilisi maitseid ja üha enam ka tervislikkust.” Kuigi trendide mõju on tuntav, siis püsivad kõige levinumad snäkid pikaajalises vaates üsna sarnasena. Eestlaste seas on läbivalt kõige menukamaks valikuks erinevad kartulikrõpsud, mida on viimase kuu jooksul nautimiseks soetud ligi kaks kolmandikku inimestest ja mille valis oma kolme kõige eelistatumate toodete sekka ligi kolmveerand vastajatest. Kõige sagedamini valivad snäkiletist ostukorvi kartulikrõpsud 18-34-aastased mehed, samas kui näkileibu, leiva- või saiakrõpse ning soolaseid küpsiseid eelistavad enim üle 45-aastased inimesed. Kõige sagedamini süüakse snäkke õhtuti televiisori ees või kodusel koosviibimisel – nii märkis üle poole tarbijatest.
Maitse-eelistus ja taskukohane hind juhivad valikuid
Uuringu kohaselt peavad 95% tarbijatest snäkkide valikul kõige olulisemaks toote maitset. Peaaegu sama tähtsal kohal toote hind, mida peab oluliseks üle nelja viiendiku eestlastest. Märkimisväärset tähtsust omab snäkkide puhul ka tervislik koostis ning seda peab juba oluliseks pisut üle poole Eesti tarbijatest. Prisma kategooriajuhi sõnul eelistavad inimesed peamiselt klassikaliste maitsetega, näiteks hapukoore-sibula ja soolamaitselisi, kartulikrõpse ja popkorni. “Samas on snäkkide ostustatistikas kõrgel kohal näiteks ka bruschetta-krõpsud ja merevetikakrõpsud. Kuigi uudistooted äratavad huvi, on klassika hinnatundlikkuse ja harjumuspäraste maitsete tõttu endiselt kindel liider,” ütles ta. “Sel kevadel oleme suveperioodiks sortimenti lisanud mitmeid huvitavaid uudistooteid, näiteks valmispopkornid vürtsika mango, apelsini ja koola maitsega ning krevetikrõpsud küüslauguga ja Teriyaki kastmega. Need tooted on leidnud oma niši ja kliendid, kes otsivad midagi uut ja põnevat,” märkis Saveljeva. Niisamuti rõhutas ta, et mida kuu edasi, seda enam dikteerib ostuotsust hind. “Sestap on oluline, et populaarsed tooted oleksid kättesaadavad püsivalt madala hinnaga, mitte ainult kampaaniate ajal.” Et majanduslikult keerulisel ajal inimeste toimetulekule kaasa aidata, langetab Prisma järk-järgult hindu tuhandetel toodetel, millele lisandusid nüüd snäkid, sealhulgas kartulikrõpsud. See on osa EDLP (Everyday Low Price) hinnastrateegiast, mis tähendab, et hindu võrreldakse pidevalt turuhindadega, hoides need kampaaniatest sõltumata stabiilselt madalal.