
Piilu eestlaste ostukorvi: jaanipühadel läksid kaubaks arbuus ja lõhefilee
Jaanipühade eel kasvasid poodides ostumahud hüppeliselt, ent tavatult vihmaste ilmadega pühad mõjutasid märgatavalt seda, mida ostukorvi valiti. Prisma avaldatud statistikast selgub, et jaanilauale valiti usinalt arbuusi ja kurki, kuid oldi valmis maiustama ka lõhefileega. Jäätiste müük jäi oodatust madalamaks.
“Pühade eel suureneb ostude hulk alati märkimisväärselt ja erand ei olnud ka see aasta. Küll aga on igal aastal näha erinevusi selles, mida lauale valitakse. Oma rolli mängib nii ilm, üldine majandusseis kui ka see, mis on konkreetsel aastal üldiselt menukamad tooted,” rääkis Prisma sortimendi- ja hankedirektor Kaimo Niitaru. “Näiteks on juba mitu aastat olnud näha trendi, kus lisaks sea- ja kanalihale valitakse grillile ka aina rohkem kala ja taimseid alternatiive.”
Niitaru märkis, et jaanipühade ajal on tavaline, et pidupäevadeks vajalikku hakatakse soetama juba mõned päevad enne pühasid ning 22. või 23. juunil ostetakse ära kiiremini riknevad tooted.
Võrreldes eelnevate aastatega hakkas eestlaste toidukorvist tänavu silma vähenenud jäätiste ja šašlõki hulk, mille asemel valiti arbuusi, kurki, tomatit, lõhefileed ja grill-liha. „Arbuusi osteti käesoleval aastal lausa 46 protsenti rohkem võrreldes eelmise aastaga – kokku 72 tonni. Kalafilee müük kasvas võrreldes eelmise aastaga 23 protsenti,“ lisas Niitaru.
“Kliendid on muutunud järjest hinnatundlikumaks ning ka jaanilauale valiti pigem tooteid, mis konkreetsel hetkel allahindluses olid või püsivalt hea hinnaga on. Näiteks kui jäätiseid osteti tänavu jaanide ajal üldiselt vähem, siis pakkumises olnud Magnum jäätised ületasid eelmise aasta müüke kolmandiku võrra,” kommenteeris sortimendi- ja hankedirektor. “Veel on selgelt näha, et kui jaanipühadel on ilm vihmasem, siis mõjutab see seda, mida valitakse jaanijookideks. Tänavu jäi nii lahjemate alkoholoosete jookide kui ka vee osakaal ostukorvides tagasihoidlikumaks.”
“Jaanilauad olid mitmekesised ja kuigi hinda vaadatakse, siis ei saa öelda, et inimesed on oluliste sündmuste tähistamisest loobunud. Pigem valiti kaupa mõistlikumalt ja otsiti valikuid, mis on püsivalt hea hinnaga,” lisas Niitaru.