Otse sisu juurde
Prisma
Tooted

Kümned uued joogid poelettidel: kuidas need sinna jõuavad ja kas need ka ära ostetakse?

Suvekuudel tõuseb poodides märkimisväärselt erinevate jookide müük, kuid need tooted, mis olid menukad mullu, ei köida tihti klientide tähelepanu enam tänavu. Igal aastal toovad nii kodumaised kui ka välismaised tootjad poelettidele kümneid uudistooteid, et vastata klientide muutunud ootustele ja laiematele turutrendidele. Ekspertide sõnul ei tähenda see aga siiski, et uusi valikuid riiulitele pimesi paisataks.

“On selge, et klientidele uudistooted meeldivad ja nad on valmis neid proovima. Viimastel aastatel on küll uute valikute pealetuleku tempo mõnevõrra langenud, ent värskusest joogilettidel puudust ei pea tundma,” sõnab Prisma kategooriajuht Kairi Vahter. “Peamine aeg uute jookide turule toomiseks ongi just kevad ja suvi, mil jookide tarbimine selgelt kasvab.”

See, milliseid uusi tooteid turule tuuakse, sõltub peamiselt klientide eelistustest ja laia maailma trendidest. Toiduliidu juht Sirje Potisepp märgib, et tootjad jälgivad uute valikute loomisel tarbijate harjumusi vägagi täpselt ja pigem üritatakse märki tabada. Niisamuti on viimaste aastate suureks trendiks tervislikemate – näiteks väiksema suhkrusisalduse – ja mugavamate ning säästlikemate pakenditega valikute pakkumine.

Sama kinnitab ka A. Le Coq turundus- ja tootearendusdirektor Katrin Vernik, viidates, et uute toodete loomisel peetakse silmas seda, et need suudaks pakkuda klientidele mingit lisandväärtust, näiteks väiksemat suhkrusisaldust, ning et nende järgi oleks ka turul nõudlust. Niisamuti hoitakse silma peal välismaistel trendidel.

“Kunagi oli meil isegi innovatsioonipreemia. Selle võis saada iga töötaja, kes läks välismaale puhkusele ja tuli tagasi oma mõtete ning leidudega. See oli väga äge suund just seepärast, et ärgitas iga A. Le Coqi töötajat panema ennast korraks tootearenduse kingadesse ja mõtlema sellele, kuidas ettevõtte tootevalikut veelgi paremaks teha,” selgitab Vernik.

Tarbija peab uuest tootest aru saama ja suutma seda endale lubada

Uus toode jõuab turule siis, kui see on huvitav ning pakub uut väärtust. Sama oluline tegur on ka see, kui potentsiaalseks peetakse uue idee kaubanduslikku edu. “Ettevõtted jälgivad väga täpselt oma turundus- ja turustuskulusid ja see tähendab, et pigem tehakse vähem, aga paremini ja kindlama peale välja minnes,” sõnab Potisepp.

Niisamuti mängib toote edus suurt rolli ka toote hind. Prisma kategooriajuht märgib, et viimase aja keerukama majandusolukorra taustal on selgelt näha, et tarbijad otsivad taskukohasema hinnaga valikuid. Tuntumate brändide ja toodete hindu teatakse väga täpselt ning tihti valitakse lettidelt uudistoodete seast just valik, mis on hea, aga ka soodne. Sellest ajendatuna on Prisma ka kõikide karastusjookide hindasid üle vaatamas, tagamaks, et need on turu parimad. Selle käigus alanevad üle 200 toote hinnad.

Samuti jälgivad tootjad oma ressursse tooteportfelli arendamisel. Vernik toob välja, et A. Le Coqis kestab ühe uudistoote loomine minimaalselt üheksa kuud, kuid see võib ulatuda ka 18 kuuni. “2025. aasta kevade uudistooted kinnitasime A. Le Coqi tootearenduse tööplaani 2024. aasta esimestel kuudel,” lausus ta.

“Meil on kolm erinevat tootearendusega tegelevat arendustiimi taset ja nendesse on kaasatud inimesed tootmisest, turundusest, müügist ja tootearendusest, aga ka meie head partnerid agentuurist. Kõigi nende inimeste teadmiste toel teeme otsuseid, millised saavad olema uute toodete sisu ja maitsete suunad,” selgitas ta. “Degusteerimiste osas on meil koolitatud maitsemeelega töötajatest koosnev paneel. Tihti kaasame erinevatesse etappidesse sihtgrupi tarbijad, et saada nende vahetut tagasisidet.”

Kõikidest uutest toodetest, mis igal aastal turule jõuavad, jäävad osad hooajaliseks ja valik liigub püsisortimenti. Niisamuti on järjest enam näha trendi, kus lettidele naasevad vanad lemmikud või senised tipptooted uues vormis. Headeks näideteks neist on Hull Õun limonaad, kunagi ikooniline karastusjook Tšiki ja Briki või uus vaarikamaitseline Kellukese limonaad.

Kõikidest uutest toodetest, mis igal aastal turule jõuavad, jäävad osad hooajaliseks ja valik liigub püsisortimenti. Niisamuti on järjest enam näha trendi, kus lettidele naasevad vanad lemmikud või senised tipptooted uues vormis. Headeks näideteks neist on Hull Õun limonaad, kunagi ikooniline karastusjook Tšiki ja Briki või uus vaarikamaitseline Kellukese limonaad.

Suhkrusisalduse vähendamine on selge trend

Viimaste aastate jooksul on silmnähtavalt tõusnud väiksema suhkrusisaldusega jookide eelistamine ning selle arvelt toovad neid aina enam turule ka Eesti tootjad. Eesti toidu- ja joogitöösturid on isealgatuslikult jookide suhkrusisaldust vähendanud viimase viie aastaga kuni 50 protsenti.

Eesti joogitootja A. Le Coq on viimase kaheksa aastaga vähendanud kõikides mittealkohoolsetes jookides lisatud suhkru kogust 14%, mille toel on vähendatud tarbijate suhkrutarbimist enam kui miljoni kilo võrra. Suhkru vähendamise kõrval otsitakse ka viise, kuidas jookidele veelgi lisandväärtust lisada, näiteks rikastades neid vitamiinide ja kiudainetega.

Prisma müügistatistikast lähtub, et suhkruvabade jookide müüginumbrid on tõusutrendis ning tarbijate eelistuste muutumist kinnitab ka tõsiasi, et uusi valikuid jõuab turule aina sagedamini.

Sarnaseid trende on näha ka teistes tootekategooriates, kus tarbijad on avatud tervislikemate alternatiivide proovimisele. Näiteks eelistavad inimesed aina enam tumedat šokolaadi, tervislikumat koorejäätist või vitamiinirikkaid mahlasid.