Leia meie e-poest lai valik soodsa hinnaga lihavõtte maiustusi ja kaunistusi! ✨🐣🌸🐰 Vaata valikut SIIT
Hea ePrisma klient! Palun kontrollige oma tarneaadressi enne tellimuse esitamist.
Kui tarneaadress pole uuendatud, võib tekkida veakood 400, paludes tarneaadressi uuendamist.
Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä rääkis Äripäeva kaubandus.ee portaalile suurimatest murekohtadest kaubanduses, Prisma 2022. aasta plaanidest, tarbijakäitumise muutustest ja Lidli turule tulekust.
Teemu Kilpiä sõnul on Prismal võimalik võrreldes teiste todukettidega pakkuda püsivalt soodsaid hindu sellepärast, et see on olnud nende strateegiline valik. “Ettevalmistavalt oleme tegelenud oma töö efektiivsuse tõstmisega, seda igas lülis. Samuti oleme loobunud lühiajalistest kulukatest kampaaniatest. Nende asemel soovime pakkuda stabiilselt odavaimat ostukorvi jaekaubanduses,” ütleb Kilpiä.
Kilpiä sõnul lähtub Prisma kaubavaliku osas sellest, et erinevate vajaduste ja soovidega tarbijad leiaksid endale vastavad tooted. “See käib ka näiteks gluteeni- või laktoosisisaldust vältivate tarbijate kohta. Paneme rõhku tarbija suunamisele tervislike valikute suunas, seda mitmekülgset sortimenti juur- ja puuvilju pakkudes. Samuti tahame, et suurem osa värskete toiduainete valikust oleks kohalikku Eesti päritolu. Kus võimalik, oleme asunud esile tõstma ka kohalikke väiketootjaid ja nende poolt pakutavat.”
Ellu tuleb jääda ka kriisi olukorras
Prisma peab samuti arvestama hetkel valitsevate kriisidega, olgu selleks siis energiakriis, tööjõupuudus või midagi muud. “Vajalik on hästi tihe koostöö ja infovahetus tarnijatega, et ei tekiks tühimikku mõnes tootegrupis. Energiakriisi osas on meie käest juba küsitud, kas lühendame kaupluste lahtiolekuaegu ja vastus on, et me ei plaani seda teha. See on ka vastutustundlikkuse küsimus – pikem lahtiolekuaeg aitab praegusel viiruste ajal kliendil endal valida, millal ta kauplusesse tuleb, et teha oma ostud võimalikult turvaliselt ja mugavalt,” ütleb Kilpiä.
Samuti lisab ta, et praegu on olukord keeruline ka tööjõu osas. “Suurt kaubandushuviliste töötajate järelkasvu ei paista kuskilt. Soovime oma töötajaid hoida, seda nii sõbraliku töökeskkonna, töötasu kui ka muude lisanduvate hüvedega, olgu selleks siis sportimise toetus või täiendõpe ja arengu toetamine,” ütleb ta.
Toidu- ja joogitootjate hinnamuutuste mõju
Kilpiä sõnul on hinnasurve praegu kõigil igapäevaselt laual. “Puutusime sellega kokku juba sügisel uueks sortimendiperioodiks tootjatega kokkuleppeid tegema hakates. Eks siin ongi kaks poolt – ühelt poolt mõistame tootjaid, kelle jaoks sisendhinnad on tõusnud. Teiselt poolt on meie ülesanne tegutseda klientide huvides ja püüda hinnasurvet tasandada,” ütleb ta.
Prisma püüab ka iga hinnatõusu taotluse osas numbritesse sisse vaadata ja analüüsida selle põhjendatust, kuna eelkõige soovitakse seista tarbija eest. Kilpiä ütleb ka, et teiste jaekettide järgi nad oma hindu ei muuda. “Kujundame oma ettevõttes hinnad iseseisvalt, koostöös tarnijatega, et oleks tagatud lõppeesmärk – soodsaim ostukorv kliendi jaoks,” ütleb ta.
Lidli turule tulek
Kilpiä tõdeb, et kuna kõik on Lidli tulekut juba nii kaua oodanud, siis ollakse sellest pisut väsinud. “Jaanuarikuus 2021, täpselt aasta tagasi, oli Lidlist meedias palju juttu ja küsiti samu küsimusi teistelt turuosalistelt. Ootame ära ja vaatame. Konkurents on teretulnud, see paneb meid veel rohkem pingutama,” ütleb ta.
Samuti toob ta välja, et kaubandusturg on Eestis tihe ja kindlasti tuleb kõigil pingutada selle nimel, et kliendi usaldus välja teenida. “See on tõsine töö ja võtab aega. Omalt poolt kavatseme jätkata nii praegu kui edaspidi oma strateegia elluviimist odavaima ostukorvi pakkumiseks klientidele.”
Ootused 2022. aastaks
Taribijakäitumise muutusena näeb Kilpiä seda, et klient soovib osta kõik vajaliku ühest kohast. “Kui on vaja toiduvarusid täiendada, aga samas ka lapsele uut kelku, sest vana läks katki, siis tullakse kauplusesse, kust saab need mõlemad. See on kindlasti ka koroona-aja mõju, et ei taheta pikalt mööda eri poode käia,” ütleb ta.
Samuti toob ta välja, et 2022. aastal võib senisest tugevamalt saada märksõnaks hinnatundlikkus. “Kui kõik kulud ümberringi kasvavad, siis see on paratamatu. Ja veel üks märksõna on tarbijate vastutustundlikkuse kasv, millega me Prismas väga heal meelel kaasa läheme. Näiteks tulime eelmise aasta lõpus välja „smuutikasti“ projektiga, kus pakendasime valiku seisma jäänud, aga kõlblikke puuvilju kasti ja müüsime neid ülisoodsa hinnaga. Ainuüksi üks Prisma kauplus päästis nii detsembris äraviskamisest üle 300 kilo puuvilju,” ütleb ta.
Käesoleval aastal on Prismal plaan juurde värvata ka uusi töötajaid, kuna avatakse neli uut kauplust: Raplas, Maardus, Sauel ja Rool (Harku). Kauplustevõrgu laiendamist jätkatakse ka järgmisel aastal. “Hiljuti andsime teada Viljandi Prisma avamise plaanidest 2023. aastal. Samuti jätkame olemasolevate kaupluste uuendamist,” ütleb ta.
Lisaks jälgitakse olukorda ka palgaturul ja vajadusel korrigeeritakse tasusid. “Viimati tegime seda eelmise aasta sügisel, seega vaid mõni kuu tagasi. Samuti tunnustasime oma töötajaid aasta lõpus nende suure panuse eest,” ütleb Kilpiä.
Kuna e-kaubandus muutub järjest populaarsemaks, siis panustab ka Prisma selle arendmisse. “E-valdkond on selline, mis vajab pidevat täiendamist, muutmist, arendamist, see kõik on meil laual,” ütleb ta.